پورتال دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فني حرفه اي
کدمطلب: VhTBFthO      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۲۲:۲۷:۵۹      تعداد بازديد اين صفحه:  ۲۷۷

مدیرکل امور دریانوردان وسازمان‌های تخصصی بین‎المللی سازمان بنادر ودریانوردی حمایت از مراکز آموزش دریانوردی و دریایی، دانشگاه‎ها و هنرستان‌های دریایی را از سیاست‎های این سازمان اعلام کرد.

مدیر کل امور دریانوردان وسازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه 85 تا 90 درصد از واردات و صادرات ایران به دلیل ارزانی و ایمنی بالا به دریا وابسته است، گفت: حمل و نقل دریایی سه ضلع به نام کشتی، مالک و دریانورد دارد که اگر بخواهیم برای یکی از آنها اهمیت بیشتری قائل شویم و به عنوان پایه قرار دهیم ضلع دریانورد از دو ضلع دیگر سنگین‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مارین تایمز، علی اکبر مرزبان  امروز در نخستین گردهمایی مدیران هنرستانهای علوم و فنون دریایی با مسئولان ارگانهای دریایی با بیان اینکه دریانوردان قلب تپنده کشتی‌ها هستند، اظهار کرد: در حال حاضر در جهان یک میلیون و 670  هزار دریانورد در 67 هزار فروند کشتی ( به جز شناورهای صیادی و شناورهای کوچک) در حال خدمت‌رسانی هستند، اما با این وجود بر اساس آمار تحلیل و گزارش ارائه شده از اتاق بینالمللی کشتیرانی و بیمکو در سال 2015 جهان در سال 2025 با کمبود دریانورد به ویژه در سمت فرماندهی، ناوبری و مهندسی مواجه میشود.

وی افزود:به دنبال تجزیه و تحلیلهای اقتصادی این دو نهاد، سازمانهای بینالمللی به خصوص سازمان های بین المللی دریانوردی به تکاپو افتادهاند تا به هر طریقی که ممکن است از کشورها درخواست کنند در جهت تقویت و توسعه نیروی انسانی دریانورد گام بردارند تا جایی خود سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز خود دست به کار شده و با اقداماتی در تلاش  برای تقویت منابع انسانی در حوزه دریانوردی

مرزبان ادامه داد: با توجه پیشبینی های انجام شده از رشد اقتصاد جهانی گفت: با رونق اقتصادی در سال آتی و  افزایش تجارت جهانی  صنعت کشتیرانی هم رونق خواهد گرفت که به تبع آن افزایش تقاضا برای دریانوردان ماهر نیز افزایش خواهد یافت که این دوباره صنعت کشتیرانی را  با کمبود دریانورد در سمت هایی مانند افسران عرشه روبرو خواهد کرد ضمن اینکه این کمبود نیرو  باعث فعال شدن مراکز آموزش دریایی و دریانوردی  خواهد شد.

مدیرکل امور دریانوردان وسازمان‌های تخصصی بین المللی سازمان بنادر ودریانوردی گفت: سازمان بین المللی دریانوردی  همواره به کشورها توصیه کرده است علاوه بر جدیت در آموزش و پرورش دریانورد، به حفظ و نگهداری دریانوردان ناوگان خود نیز  توجه کنند در این راستا باید موانع ورود به حرفه دریانوردی کاهش پیدا کند و در مقابل انگیزه و مشوقهای لازم برای جذب و حفظ دریانوردان مورد توجه قرار گیرد.

مرزبان با بیان اینکه ایران در تربیت نیروی دریایی سهم بسیار کمی دارد گفت: در کشورهای منطقه هم ما شاهد موسسات و هنرستان فعالی که بتوانند تربیت کننده نیروی دریانورد باشند نیستیم به عبارتی کشورهای منطقه هم از نیروی کشور های دیگر استفاده میکنند.

مدیرکل امور دریانوردان وسازمان‌های تخصصی بینالمللی سازمان بنادر ودریانوردی بابیان اینکه باید در جهت خودکفاییو بینیازی از دریانوردان خارجی گام برداریم افزود: در این راستا باید بتوانیم هنرستان ها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای خود را تقویت کنیم.

مرزبان گفت: براین اساس باید تدابیری اندیشید که از این پس از دانشآموختگان هنرستانهای دریایی در کشتیهای زیر 500 تن، از دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفهای در کشتیهای 500 تا 3000 تن و در کشتیهای 3000 تن به بالا از دانش آموختگان دانشگاههای کشور استفاده شود.

مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی با مراکز آموزش فنی و حرفهای و هنرستانهای دریایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون دو تفاهم نامه با هنرستانهای دریایی و همچنین دانشگاه فنی و حرفه ای امضا کرده است البته زمینه همکاریهای بیشتر بین این دو مجموعه فراهم است که از جمله آن می توان به استفاده از تجربیات و اطلاعات تخصصی سازمان بنادر در زمینه اجرای کنوانسیون STCW ، تدوین سرفصل های آموزشی و فراهم کردن زمینه به منظور انجام  ممیزیهایی مد نظر سازمان بنادر اشاره کرد.

وی در ادامه به مشکل کارورزی دانشآموختگان هنرستانهای دریایی و مراکز فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و یادآور شد: درست است که دانشآموختگان مراکز آموزشی دریایی در کلاسها با مفاهیم دریا و کشتی آشنا میشوند اما بایستی این مفاهیم را از نزدیک لمس کنند بنابراین ما از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و دیگر شرکت ها توقع داریم تا انجام بخشی از کارورزی‌های دانش آموختگان را در برنامه آموزشی خود جای دهند و با پیشبینی دورههای مربوطه، شرایط را برای اعزام این افراد به کشتی و دریا و سپس جذب آنها در مجموعه خود  فراهم کنند.

مرزبان با بیان اینکه سازمان بنادر ودریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور دست آموزش و پرورش را می‌فشارد و آمادگی هرگونه همکاری را با  این وزارتخانه دارد افزود: البته هرچه زودتر باید این همکاریها آغاز شود زیرا بستر و زیرساخت‌ها مهیا است به طوری که  اگر از این فرصت اگر استفاده نکنیم شاید بعدها فراز و نشیب سطوح مدیریتی و حتی کارشناسی ایجاد شود و دیگر نتوان از این همگرایی استفاده کرد.

وی اعلام کرد: هدف اصلی سازمان بنادر و دریانوردی، خودکفایی ناوگان ملی و ملکی ایران در جذب دریانوردان ایرانی در همه سطوح با رعایت استانداردهای بین‌المللی به خصوص کنوانسیون STCW و سپس ایجاد زمینه برای صدور دریانوردان در همه سطوح به کشورهای دیگر ا

آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه