پورتال دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فني حرفه اي
کدمطلب: aGktZfMS      تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۶ ۱۴:۴۲:۴۴      تعداد بازديد اين صفحه:  ۱۱۷
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش:

ظرفيت سازي در جوانان براي سازگاري با مشاغل آينده، زمينه ساز اشتغال در كشور است

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش از ظرفيت سازي در جوانان براي سازگاري با مشاغل آينده، به عنوان زمينه ساز اشتغال دركشور خبر داد.

 

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي زرافشان گفت: در جامعه فراصنعتي امروز، برنامه ريزي در راستاي توسعه كمي همراه با كيفيت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و مهارتي، نوعي سرمايه گذاري هوشمندانه براي دست يابي به توسعه پايدار است.

وي افزود: از آنجا كه در جوامع صنعتي و فراصنعتي، انسان هدف توسعه و عامل توسعه است، بايد براي گذر مناسب جامعه از تغييرات، بيش از پيش به نقش و كاركرد آموزش و پرورش توجه شود .

زرافشان با اشاره به اين كه تقويت «آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش» دوره دوم متوسطه به منظور تربيت سرمايه هاي انساني به عنوان عامل و هدف توسعه همه جانبه، يكي از برنامه هاي اولويت دار توسعه كشور است، تصريح كرد: تاكيد اسناد بالادستي بر توسعه وتقويت آموزش‌هاي فني و حرفه اي، مهارت آموزي، ارتقاي توان كارآفريني كشور در سند چشم انداز، نقشه جامع علمي كشور، سياست هاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سياست هاي كلي اشتغال واقتصاد مقاومتي، سند تحول بنيادين وزارت آموزش و پرورش، به ويژه بند 76 سياست هاي كلي تدوين برنامه ششم توسعه كشور مبني بر افزايش سهم آموزش هاي مهارتي در نظام آموزشي و نشانگرهاي ملي و بين المللي، شواهدي بر ضرورت توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش در كشور مي باشد.

وي ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با توجه به تاكيدات اسناد بالادستي، سعي دارد، با متناسب سازي محتواهاي آموزشي شاخه‌هاي فني و حرفه اي و كاردانش با نياز بازار كار، افزايش يك سال به سنوات آموزشي براي نيل به شايستگي هاي فني لازم براي دست يابي به شغل، ارائه شايستگي هاي غيرفني مورد نياز براي ورود به عرصه اشتغال و كارآفريني، آموزش مهارت هاي اساسي شهروندي، زمينه را براي يادگيري مستمر و ارتقاي مهارت ها، سرمايه هاي انساني خلاق، نوآور، فن آفرين، كارآفرين و مولد براي توسعه تربيت در كشور را فراهم كند.

وي سهم عمده آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش در نيل به اشتغال، نوآوري در فرآيندهاي توليد و ارائه خدمات، همچنين ايجاد و تقويت روحيه كارآفريني در جوانان را بسيار حائز اهميت خواند و در اشاره به فوايد و منافع آموزش هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش با كيفيت و تقاضا محور افزود : پايداري شغل، توانايي حركت ميان شغل ها، افزايش نرخ موفقيت شروع به كار، ميزان رضايت  شغلي ، ارتقاي بهره وري، رقابت پذيري، اشتغال و كارآفريني و كاهش ركود اقتصادي، بخشي از اين فوايد است.

زرافشان با تاكيد بر توجه به عوامل تاثيرگذار بر اين آموزش‌ها نظير؛ نياز بازاركار، ميزان ارتباط و تعامل با بازار، استفاده از توان بالقوه و بالفعل ساير دستگاه هاي متولي آموزش هاي مهارتي، برنامه درسي ، محتواهاي آموزشي و كمك آموزشي، نيروي انساني و...يادآور شد: در حال حاضر توجه به  محتواهاي آموزشي به شايستگي صورت مي گيرد و با ورود علوم و فناوري هاي جديد به محتواهاي آموزشي تا حدود زيادي كاستي‌هاي برنامه درسي مرتفع شده است، اما توسعه كمي همراه با كيفيت آموزش هاي فني وحرفه اي و كاردانش تقاضا محور و بازار محور، مستلزم بازسازي و نوسازي عمليات اجرايي است تا موجبات ارتقاي كارايي، اثر بخشي و كارآفريني نيروي انساني مورد نياز اشتغال مولد و توسعه پايدار كشور فراهم آيد.

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه